Havfisken er på togt i Kattegat og Østersøen

Hvornår

25. nov 09:00 - 06. dec 16:00

Havfisken er på togt i Kattegat og Østersøen

Forskningsskibet Havfisken er på togt i Kattegat og Østersøen for at indsamle data om torsk.

Forskningsskibet Havfisken til havs
Forskningsskibet Havfisken.

Fra 25. november til 6. december 2024 er Havfisken på togt i Kattegat og det vestlige Østersø for at indsamle data om torskebestandens tilstand. Togtet gennemføres i samarbejde med DTU Aquas søsterinstitution i Sverige, SLU Aqua, fra Sveriges lantbruksuniversitet.

Togtet gennemføres hver år i slutningen af november.

Datoerne for togtet kan ændres lidt.

Hvilke data indsamles?

Togtet blev designet i 2008, da man fra politisk hold valgte at lukke et område i det sydlige Kattegat for at beskytte de få gydende torsk, der var tilbage i Kattegat. Derfor er hovedformålet med togtet at monitere mængden af voksne torsk, det samlede antal, den rumlige fordeling samt tilgangen af unge torsk til bestanden (rekrutteringen). Men der fanges også andre fisk på togtet, og alle arter bliver registreret og brugt til bestandsvurderinger for både torsk, rødspætter og kuller. Stationerne, der fiskes på, udlægges statistisk og i samarbejde med SLU Aqua.

Hvad bruges data til?

Resultaterne bliver bl.a. til rådgivning af myndigheder, som bruger dem som grundlag, når de skal fastsætte fiskekvoter og andre regler for fiskeriet.

Hvor er Havfisken nu?

Om Havfisken

Havfisken er bygget over samme skabelon som en moderne fiskekutter, men anvendes til at gennemføre forsknings- og moniteringsopgaver i de indre danske farvande samt til undervisning.