En af de sidste dage i oktober var en stor, glad dag blandt de uddannelsesprofessionelle og studerende på DTU Aqua – de første to færdige kandidater fra den nye kandidatuddannelse i Marin Ingeniørvidenskab dimitterede.
På DTU Aqua fejrede vi Natalie Phillib Gadelrab og Hannah Nicky Bruno Heutz, nu begge kandidater i Marin Ingeniørvidenskab, med flag, bobler, lækkerier og taler fra institutleder Friedrich Wilhelm Köster og fra studieleder André Visser, der lykønskede de to dimittender med en flaske og blomster.
Mød Natalie Phillib Gadelrab og Hannah Nicky Bruno Heutz, når de svarer på vores spørgsmål om, hvorfor de valgte Marin Ingeniørvidenskab, hvordan de har oplevet at være studerende på den nye kandidatuddannelse, og hvad deres professionelle drømme er, nu de er klar til verden.
Det bedste ved Marin Ingeniørvidenskab
Generelt var Natalie vild med sin uddannelse, fortæller hun og synes ikke, det er svært at forklare, hvorfor hun valgte den vej:
"Marin Ingeniørvidenskab er alt det, jeg brænder for, fra at forstå bølgebelastninger på strukturer til at vurdere miljøpåvirkningen af havkonstruktioner på økosystemet. Jeg har fået ingeniørfærdigheder med en bæredygtighedsorienteret tilgang - en kombination, der er rigtig god, hvis man vil ha' en succesfuld karriere som kystingeniør."
Hannah understreger det attraktive ved at studere:
”Jeg tror, at det mest interessante for mig er, at man kommer så bredt omkring gennem uddannelsens pensum. Vi har kurser fra klimaforandringer og oceanografi til bølgehydrodynamik og havvind. Det er skønt at have nogle forskellige kurser en gang imellem, så man ikke kun læser én ting to år i træk.”
Den tværfaglige viden om havmiljø og offshore konstruktion
Marin Ingengiørvidenskab trækker på viden fra to forskellige institutter, DTU Construct og DTU Aqua.
Det to-årige program indeholder undervisning i udfordringerne i at konstruere offshore-installationer, udvikle teknologier til undervandsobservationer, modellering af interaktioner med det naturlige havmiljø og i evaluering af bæredygtigheden af ingeniøraktiviteter – ifølge DTU et unikt sæt af komponenter, der er meget eftertragtede i forskellige marineingeniørsektorer.
"Under et kursus om vedvarende energi tilbage på min BA i Belgien, diskuterede vi tidevandsenergi, vandkraft og bølgeenergi. Jeg blev fascineret! Fra da af ville jeg løse bølgeenergiproblemet,” siger Hannah Nicky Bruno Heutz og forklarer:
"Men i Belgien fandt jeg ingen relevante masteruddannelser og begyndte at google 'Hvor kan jeg studere marin ingeniørvidenskab i Europa? De eneste muligheder var Storbritannien og Danmark. Valget var derfor nemt.”
Natalie understreger det tværfaglige aspekt:
”DTU fangede min opmærksomhed på grund af kursernes praksisrettede indhold og de anerkendte undervisere. Jeg var især interesseret i samarbejdet mellem DTU Aqua og DTU Construct. Den tværfaglige kombination hjælper mig med at forstå de udfordringer, der er som ingeniør, samtidig med at jeg forstår det sarte havmiljø, jeg arbejder i,” siger Natalie.
Fascineret af vand
Når man spørger om motivationen for at vælge karrieren som havingeniør, siger Hannah:
"Jeg synes, jeg er heldig i den forstand, at jeg er fuldstændig fascineret af alt, der har med havet og bølgerne at gøre. Så uanset hvad det bliver, ved jeg, at det altid vil være noget med vand."
Natalie er i samme båd, når hun fortæller om sin motivation. Da hun var 15, blev hendes gymnasium teamet op med et skibsværft, Derecktor, under en årlig begivenhed arrangeret af The Marine Industries Association of South Florida. Det var første gang, hun blev introduceret til marin ingeniørvidenskab fra vedvarende energi, design af yachter, undersøgelse af bølger og kystbeskyttelse:
"Fra det første øjeblik, jeg trådte ind på skibsværftet, spurgte jeg: "Hvordan kommer jeg til at arbejde med vand resten af mit liv?" fortæller Natalie.
Det tværfaglige aspekt
Hvad satte de nyuddannede specifikt pris på ved deres uddannelse?
"Jeg kunne rigtig godt lide, at jeg kunne skrive mit speciale på Vindenergiafdelingen. Friheden ved i bund og grund at kunne vælge den del af universitetet, man gerne ville afslutte med, er en stor fordel ved studielinjen," siger Hannah.
"Jeg har virkelig nydt balancen mellem de forskellige kurser og føler mig godt forberedt til min fremtid som kystingeniør, siger Natalie og kommer med et eksempel:
“Blandt mine yndlingskurser var jeg en af de første studerende, der tog en klasse om dynamisk oceanografi med Andy, hvor jeg installerede en CTD i Øresund for at indsamle klimadata, evaluere påvirkningen af kystlinjen fra konstruktionen af et kunstigt stenrev og så mit speciale, hvor jeg brugte OpenFOAM til at generere uregelmæssige bølger og bestemme kræfterne på strukturer."
'Andy’ er studieleder André Visser. Han er glad for, at Natalie satte pris på at samarbejde med studerende fra forskellige baggrunde og mente, at det gav et bredere perspektiv på de forskellige aspekter af havteknik.
En uddannelse, der imødekommer den virkelige verdens udfordringer
De lovende ord, der beskriver karrieremulighederne på DTU’s hjemmeside, har allerede vist sig at være sande for Hannah og Natalie – de har begge et job nu i sektorer relateret til deres uddannelse. Hannah arbejder hos ISC rådgivning som ingeniør i Floating afdelingen:
"I øjeblikket modellerer jeg en flydende struktur og udfører nogle analyser på den," siger Hannah og forklarer:
"Mit mål har altid været at finde et job, hvor jeg føler, at jeg kan gøre noget - min egen lille del - for verden."
Natalie har fået job hos den rådgivende ingeniørvirksomhed COWI som kystingeniørkonsulent:
“Mit daglige ansvar omfatter at bestemme ekstreme bølgehøjder, beregne kræfter på havvindmølleparker og designe kyststrukturer. Mine opgaver giver mig mulighed for at bruge min uddannelse til udfordringer i den virkelige verden og bidrage til en bæredygtig udvikling af den blå økonomi,” siger Natalie.
Drømme for fremtiden som havingeniør
“Mit karrieremål er at arbejde med bæredygtig udvikling af den blå økonomi med fokus på vedvarende energi og kystbeskyttelse. Så Marin Ingeniørvidenskab på DTU var den perfekte overbygning for mig,” siger Natalie og går lidt dybere:
"Jeg søger at designe løsninger, der ikke kun beskytter menneskelig infrastruktur, men også bevarer det sarte havmiljø. For eksempel at designe kystbeskyttelse, der sikrer nøglestensarter eller havvindmølleparker, der fungerer som levested for livet i havet. Jeg stræber efter at have en karriere, der efterlader et varigt indtryk ved at kombinere havteknik med miljøforvaltning."
Hannah siger:
"Det lyder lidt dramatisk, men ved at arbejde med vedvarende energi håber jeg at blive en lille del af den store grønne omstilling."
Både Natalie og Hannah har fulgt endnu en masteruddannelse, før de endelig skiftede til Msc i Ocean Eninnering. Det er grunden til, at det kun er dem to og ikke en hel gruppe kandidatstuderende, der er færdiguddannede på samme tid. De studerende, der er startet lige fra start, dimitterer i sommeren 2025.
Læs mere om Marin Ingeniørvidenskab