Specifikationer for forskningsskibet Dana
Specifikationerne fortæller om Danas udstyr på for- og agterdæk, maskinen og om kommunikations- og navigationsudstyr.
Generelle specifikationer
Navn | Dana |
Indkvartering | 38 enkeltmandskamre Besætningen afvender 12-18 af disse |
Kalde signal | OXBH |
Værft | Dannebrog, Århus |
Bygget | 1980-1981 |
Længde, o.a. | 78,43 m |
Længde, vandline | 68,93 m |
Største bredde | 14,70 m |
Dybgang | 5,70 m (max 6,50 m) |
Brutto tonnage | 2545 t |
Netto tonnage | 763 t |
Fart, maximum | 15,5 kn. |
Fart, crusing | 12,5 kn. |
Operationsområde | 14.000 sømil |
Brændstofskapacitet | 557 m3 |
Ferskvandskapacitet | 93 m3 |
Ballastvandkapacitet | 450 m3 |
Hovedmaskiner | To B&W Alpha Diesel Type 16V23LU 2 x 2.320 hp @ 800 rpm |
Hjælpemaskiner | Tre Cummings, 12 cyl. 3 x 737 kW @ 1.500 rpm 3 x 380 V, 50 Hz (cps) |
Strømforsyning | 3 x 220/380 V, 50 Hz (cps) Stabiliseret strømforsyning 10 kW. UPS (+/-2 V) til instrumenter og IT-udstyr |
For og aft thrusters | 2 x 425 hp |
Klasse | Norske Veritas +1.A.1, Ice 1A Dybhavshæktrawler |
For- og agterdæk
Fordækket er udrustet med en hydraulisk kran med 50 meter wirekabel (15 mm, 12 ledere) for udsætning af slæbefisk.
På fordækket er der også installeret en hydraulisk proviantkran.
Hydrografidækket er placeret midtskibs i styrbords side. Her findes spil og hydrauliske bomme for udsætning af udstyr til hydrografiske undersøgelser:
- 1 CTD-spil; 1.800 m wirekabel, 8,2 mm diameter, 7 ledere
- 1 slangespil; 150 m slange med indlagt leder for strøm til pumpe
- 1 hydrografispil; 2.000 m wire, 400 kg
- 3 hydrauliske bomme, max. udlægning 5 m fra skrog
Agterdækket er bygget med en sliske for udsætning af redskaber. Yderligere dæksplads for forskellige andre opgaver.
Agterdækket er udrustet med følgende udstyr:
- 2 stk. trawltromler hver med 25 t trækkraft
- 2 stk. trawlspil hver med 30 t trækkraft
Spillene er normalt forsynet med 3000 m 20 mm trawlwire, men kan også monteres med 2 x 2500 m 28 mm trawlwire.
Til arbejde med specialredskaber er der installeret følgende på agterdækket:
- 1 spil til småredskaber
- 1.200 m wirekabel
- 8,2 mm diameter
- 7 ledere
- 1 spil: 800 m wire, 16 mm diameter
- 4 hjælpespil
- 2 teleskopiske håndteringskraner; max. løftekraft 3 t indtil 12 m udlægning og 6 t med 7 m udlægning
Til håndtering af specialredskaber findes ”løbekat-system” over slisken og hydraulisk svingarm.
Maskiner
Om bord på skibet er der to B&W Alpha dieselmaskiner med Lohmann & Stolterfeht reduktionsgear, som hver udvikler 2.320 HP ved 800 o/m. Danas maximalfart er 15,5 knob med begge maskiner. Normal rejsefart (med en maskine) er 12,5 knob. Ved denne fart rækker brændstofbeholdningen til 50 dages arbejde til søs.
De tre Cummings hjælpemaskiner udvikler 737 kW hver ved 1.500 RPM. Et strømstabiliseringssystem leverer 220/380 V, 50 Hz. IT-udstyr er yderligere sikret imod strømsvigt med UPS.
Agter- og forthrusters drives af 2x425 hp hydrauliske motorer.
Kommunikation
Dana er udstyret med en moderne GMDS-station (Global Maritime Distress and Safety System).
Radiostationen har Inmarsat B- og C-satellitudstyr for global telex, fax, data (e-mail) og sat-telefoni. Når Dana befinder sig i Nordeuropa, er der permanent satelitforbindelse på 196 Kbit/s. Det betyder, at man fra alle skibets kamre kan komme på internettet, og at man kan telefonere til land. En anden fordel ved den permanente satelitforbindelse er, at alle data i skibets instrumentdatabase løbende synkroniseres, så man fra land kan følge med i data fra togtet.
På broen findes endvidere en Iridium-satellittelefon for world wide komunikation, også i de polare områder.
Desuden findes, HF-, MF- og VHF-radioer samt NMT- og GSM-mobiltelefoner.
Når Dana ligger i havn i Hirtshals, er der en trådløs forbindelse på 11 Mbit/s mellem skibets netværk og internettet.
Navigationsudstyr
Dana kan styres fra flere kommandostationer: Hovedbroen, agter(fiske)broen og begge brovinger. Der opnås en høj manøvredygtighed med Poscon-manøvresystem, som styrer de variable propelblade og sidethrustere.
Alt navigationsudstyr er "state of the art" og bliver løbende opdateret. Alle vitale systemer er dublerede af såvel sikkerhedsmæssige som videnskabelige grunde.
Navigationsudstyret består af fire radarsystemer, AIS-anlæg, D-GPS, Doppler-log, el-magnetisk log, adskillige ekkolodder og retningspejlere samt elektronisk søkort (NaviSailor). Fiskepladser og andet registreres ved hjælp af to plottesystemer (Shipmate og Sodena).
Trawlredskaber og specialudstyr overvåges med Scanmar-system. Desuden findes der et mindre sonaranlæg.
Chartring af Dana
Jesper Sandager Skibsfører Mobil: 23653038 jesand@aqua.dtu.dk