DTU-Aqua-Naturmødet-off.-forsidebillde-web

DTU Aqua på Naturmødet

Hør debatten Hvorfor bundtrawler vi i dansk farvand, og hvad ved vi om effekten af fiskeriet? Oplæg om Fiskeri og biodiversitet og om green washing ved hav og kyst, når DTU Aqua i år deltager på Naturmødet i Hirtshals i dagene 23.-25. maj. Besøg os i DTU’s telt eller følg med på Aquas Linkedin, hvis du ikke lige kommer til Hirtshals.

DTU deltager for første gang som universitet med en stand på Naturmødet i Hirtshals, hvor DTU Aqua har været repræsenteret som institut i flere år. I regi af DTU-teltet liner vi i år op med en række aktuelle oplæg og debatter om den forskning i havmiljø, fiskebestande og fiskeri, som DTU Aquas beskæftiger sig med over et bredt felt.

Naturmødet finder sted i Hirtshals fra den 23.-25. maj 2024.

SE og download programmet for DTU Aqua på Naturmødet

Naturmødet ser sig selv som naturens eget folkemøde. Mødet er ment som en demokratisk platform, hvor beslutningstagere, professionelle og borgere kan mødes til dialog om biodiversitet og den måden, vi forvalter naturen på.

DTU har et 50 m2 stort telt på Naturmødet. Det ligger i den vestlige ende af Sydvestkajen ved trappen op til Kystvejen og har nr. 77.

Ud over DTU Aqua deltager DTU Sustain, DTU Energy og DTU Offshore på DTU's stand. Det er DTU Stakeholder Management i Afdeling for Policy og Relationer, der koordinerer aktiviteterne.

Programmet for DTU Aqua >>
Alle dage / Aktiviteter i DTU-teltet

Opdræt og udsætning af hummere

DTU Aqua og Nordsøen Forskerpark forsker i opdræt og udsætning af sort hummer. I DTU-teltet er der alle dage opstillet et mini-opdrætsanlæg, hvor man kan se hummere i forskellige stadier og høre om arbejdet.
Arrangør: Seniorforskere Ivar Lund og Anne Johanne Tang Nielsen

Alle dage / Uddannelserne på DTU Hirtshals Campus

Uddannelserne på DTU Campus Hirtshals præsenteres, bl.a. med mulighed for at møde studerende. Der vil være forskellige aktiviteter, inkl. virtuel rundtur på Dana V.
Arrangør: Uddannelseskoordinator Trine Hertz

Torsdag kl. 15:00-15:45

Tunen er tilbage - hvad nu?
Den blåfinnede tun er tilbage i de danske farvande, efter at have været væk i 60 år. Men hvad skal der ske fremadrettet? For tunens tilbagevenden til danske farvande skaber en ny række spørgsmål, blandet andet om det skal være muligt at fiske tun i Danmark.
Vært:Danmarks Fiskeriforening med deltagelse af Kim Aarestrup fra DTU Aqua m.fl.

Torsdag kl. 15:00-15:45

Hvorfor bundtrawler vi i dansk farvand? Og hvad ved vi om effekten af fiskeriet?
Tre forskere i havmiljø og fiskeri præsenterer grundbegreber og status for vores viden om trawlfiskeri og effekter på havbunden. Vi inviterer til debat om fiskeredskaber og havbundens miljøtilstand.
Vært: DTU Aqua

>Torsdag kl. 16:00-16:45 / Thunderdome

Et hav i krise - hvordan får vi en rig biodiversitet og kystfiskene tilbage?

Igennem mange år har vi mennesker udnyttet og påvirket vores hav, så det er presset langt ud over dets bæreevne. I det kystnære hav er en af de største trusler, at der er for mange næringsstoffer, som blandt andet kommer fra dansk landbrug.
Vært: DM BIO og Tænketanken Hav med deltagelse af blandt andre professor Karen Timmermann fra DTU Aqua

style="margin-bottom: 20px; padding: 0px; border: 0px;">

Fredag kl. 13-15 / Nordsøen Oceanariums stand

Professor Thomas Kiørboe fortæller om vandlopper m.m.

Fredag kl. 14:15-15:30

Fiskeri og biodiversitet
Hvordan kan vi reducere fiskeriets påvirkning af biodiversitet? Forskere fra DTU Aqua fortæller om, hvordan forskellige typer fiskerier påvirker arter og habitater i havet, og lægger op til debat om mulige løsninger.
Vært: Direktør for myndighedsbetjening Anja Gadgård Boye og chefkonsulent Helle Torp Christensen, DTU Aqua

Fredag kl. 15:45-16:30

Energi og naturgeopretning
WWF, Ørsted og DTU Aqua fortæller om arbejdet med at forene havvindmøller og naturgenopretning, når en grøn organisation, et energiselskab og en forskningsinstitution arbejder sammen om innovative løsninger. Bagefter kan man prøve kræfter med naturgenopretning ved at bidrage aktivt til BioReef-projektet.
Vært: Seniorforsker Pernille Nielsen

Lørdag kl. 9:30 - 10:30

Kan fiskeri være bæredygtigt?
Hvert år hiver vi globalt 90 millioner tons fisk op af havet. Kan en så enorm udnyttelse betragtes som bæredygtig, spørger DTU Aqua, og sætter fokus på forvaltning, mærkningsordninger, fiskeriets konsekvenser for andet liv i havet samt fremtidsudsigterne.
Vært: Professor Ken Haste Andersen

Lørdag kl. 10:45-11:45

Greenwashing ved hav og kyst
I disse år opfordres der til “naturbaserede løsninger” men hvad er “naturbaserede løsninger” overhovedet og er “naturbaseret” lig med “bæredygtigt”? Det sætter DTU Aqua fokus på med havet som case.Vært: Specialkonsulent Christian Riisager-Simonsen

Lørdag kl. 13:15-14:00

Biodiversitets- og klimakriserne: kan de løses sammen?
Løsninger på klima- og biodiversitetskriserne er hinandens forudsætninger. DTU Aqua fortæller, hvad biodiversitet betyder for de “blå” økosystemers modstandsevne over for klimaforandringer og kommer med bud på, hvordan denne viden kan bruges i forvaltningen.
Vært: Seniorforsker Jakob Hemmer Hansen

Lørdag kl. 14:00 - 14:45 / Learn-scenen

Hvor skal fisken på din tallerken komme fra i fremtiden?
Arrangør: DTU Aqua
Deltagere: Lektor Peter Vilhelm Skov og seniorforsker Anne Johanne Tang Dalsgaard

Foto: udklip fra forsiden fra Naturmødets hjemmeside